Przejście do sekcji:

Gmina Miasta Gostynina - oficjalna strona

Menu

Treść strony

Dofinansowanie na wymianę szkolną pomiędzy szkołami z Gostynina i Langenfeld

                                    Uczniowie naszej szkoły w Berlinie

Kolejne dofinansowanie na realizację wymiany szkolnej na 2018 rok pomiędzy uczniami Gimnazjum nr 2 im. Polskich Noblistów a Kopernikus-Realschule otrzymała nasza placówka. Wniosek złożony został na program przygotowawczy dla uczniów polskich i wspólny program wymiany z grupą  niemieckich uczniów. Fundusze na każdy z projektów, w złotych realizowany w Polsce i euro w Niemczech, przyznała Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży z siedzibą w Warszawie. Wymiana uczniów w programie odbywała się pod hasłem ZACHOWAĆ PAMIĘĆ. Skierowana była na realizację zagadnień poświęconych historii drugiej wojny światowej i dawała możliwość zwiedzania miejsc pamięci terroru hitlerowskiego.

Trzydniowe seminarium przygotowawcze odbyło się 14-16 maja 2018 r. w Trójmieście. Uczniowie zwiedzali Gdańsk, Gdynię i Sopot.  Fokus pobytu skierowano na udział w warsztatach i prelekcjach dotyczących czasów narodowego socjalizmu w wyspecjalizowanych placówkach edukacyjnych zajmujących się zagadnieniemi okresu drugiej wojny światowej.

Na główny projekt młodzież z Gostynina wyjechała do Niemiec. Spotkała się ze swoimi rówieśnikami w Berlinie, a następnie już wspólnie udała się do Oranienburga, aby od 8 do 15 września 2018 r. realizować wymianę. Razem zwiedzili związane z tematyką projektu  miejsca pamięci w Berlinie i okolicy. Na liście znalazł się m.in. Pomnik zamordowanych europejskich Żydów w pobliżu Bramy Brandenburskiej, Pomnik zamordowanych  przez nazistów Cyganów i Romów w dzialnicy Tiergarten, Centrum Dokumentacji Pracy Przymusowej  oraz Centrum Anny Fran przy ul. Rosenthaler Strasse. Nad przebiegiem programu czuwali nauczyciel, to oni też sprawowali opiekę nad uczestnikami w czasie realizacji całego zadania. Młodzież z Gostynina i Langenfeld przede wszystkim zgłębiała historię drugiej wojny światowej, korzystając z oferty placówek edukacyjnych stolicy Niemiec.  Podczas zajęć i warztatów uczniowie zajmowali się zagadnieniami antysemityzmu, rasizmu i dyskryminacji, pracowali w oparciu o materiały archiwalne okresu 1939–1945. Uczyli się przejmować odpowiedzialność obywatelską oraz być odpowiedzialnymi za wolność, równouprawnienie i demokrację w Europie. Pobyt studyjny w placówkach był sposobem na pokazanie typowych elementów i programów nazistowskich, stał się także symboliczną próbą odzwierciedlenia poczucia zagrożenia, wykorzenienia i beznadziejności, które towarzyszyły świadkom historii, okazją do przypomnienia konkretnych postaci wyniszczanych przez reżim, ludzkich losów w wagonach kolejowych w drodze do obozów, próbą odzwierciedlenia przymusowej pracy w obozach, śmierci na skutek głodu, chorób, pracy ponad siły i katowania. Uczniowie zapoznani zostali także z projektem artystycznym Stolpersteine [Kamienie Pamięci], którego celem jest przywracanie pamięci wypędzonych lub zamordowanych Żydów, Cyganów, Romów, osób prześladowanych za poglądy polityczne, homoseksualistów, ofiar eutanazji z okresu narodowego socjalizmu. Największym przeżyciem emocjonalnym był przejmujący pobyt i zajęcia w jednym z najważniejszych w III Rzeszy niemieckim obozie koncentracyjnym w Sachsenhausen. Uczniowie wizytowali placówkę w ciagu dwóch dni. Dowiedzieli się o historii założonego w 1936 r. obozu, jego funkcji, działaniach SS i gestapo podczas drugiej wojny światowej, zobaczyli miejsce, w którym zginęło wiele osób, odwiedzili cele karne, tereny egzekucji i szpital. Na zakończenie wizyty uczniowie oddali hołd polskim więźniom, głównie bojownikom ruchu oporu, zamordowanym tu polskim intelektualistom, w tym profesorom krakowskich uczelni oraz duchownym.

Obok zajęć w placówkach edukacyjnych i miejscach pamięci oraz czytania krajobrazu z przewodnikiem, uczniowie mieli możliwość zapoznania się w niemieckim parlamencie z wystawą czasową o historii demokracji u naszych zachodnich sąsiadów oraz zwiedzenia siedziby Reichstagu. Ideą wymiany była także integracja młodzieży z obu zaprzyjaźnionych miast, wspólne poznawanie kultury i obyczajów. Młodzież polska z zainteresowaniem doświadczała życia codziennego w wielokulturowej europejskiej metropolii. Celem przewodnim projektu było wspólne przeżywanie, nawiązywanie bliższych znajomości, nauka tolerancji i poczucie europejskiej wspólnoty. Wymiana młodzieży i wspólne spędzenie czasu mają w przyszłości dać podstawy do prywatnych odwiedzin I indywidualnych kontaktów, a tym samym do wzmocnienia zbudowanego 20 lat temu partnerstwa między Gostyninem i Langenfeldem. Warunkiem uczestniczenia w projekcie było bardzo dobre zachowanie i dobre wyniki w nauce, komunikatywny stopień znajomości języka angielskiego i podstawowa języka niemieckiego oraz szeroko rozumiane osobiste predyspozycje przydatne podczas zajęć w trakcie pobytu za granicą, np. komunikatywność, empatia, czy otwartość. Wymagany był aktywny udział w pracach projektowych przez cały okres jego realizacji. Mimo dużego wkładu własnego i zaangażowaia uczestników w programie, każdy wyniósł z niego niezapomniane wrażenia, poszerzył horyzony myślowe, rozwinął odwagę cywilną, a przede wszytkim lepiej zrozumiał współczesne problemy.

Elżbieta Szubska-Bieroń

Banery

Stopka

Położenie urzędu

[obiekt mapy] Mapa Miasta Gostynina

Urząd Miasta Gostynina
ul. Rynek 26
09-500 Gostynin
tel.: 24 236 07 10
fax.: 24 236 07 12
e-mail: um@gostynin.pl

Szczegółowy kontakt