Przejście do sekcji:

Gmina Miasta Gostynina - oficjalna strona

Menu

Treść strony

Nabór kandydatów na ławników sądowych na kadencję 2016-2019.

Uzupełnienie listy ławników i dodatkowy nabór.

Prezes Sądu Okręgowego w Płocku wystąpił do Rady Miejskiej w Gostyninie o dokonanie uzupełnienia listy ławników i dodatkowy nabór na kadencję 2016-2019.

Liczba ławników do wybrania wynosi:
- do Sądu Okręgowego w Płocku – 5
- do Sądu Rejonowego w Gostyninie – 1


Informacja dla kandydatów na ławników

Ławnikiem może być wybrany ten, kto:
1. Posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich.
2. Jest nieskazitelnego charakteru.
3. Ukończył 30 lat.
4. Jest zatrudniony lub zamieszkuje w miejscu kandydowania, co najmniej od roku.
5. Nie przekroczył 70 lat.
6. Jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika.
7. Posiada, co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

Ławnikami nie mogą być:
1. Osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze.
2. Osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.
3. Funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń.
4. Adwokaci i aplikanci adwokaccy.
5. Radcy prawni i aplikanci radcowscy.
6. Duchowni.
7. Żołnierze w czynnej służbie wojskowej.
8. Funkcjonariusze Służby Więziennej.
9. Radni gmin, powiatu i województwa.
Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

Zgłoszenie kandydata

Kandydatów na ławników zgłasza się do Rady Miejskiej w Gostyninie w terminie do dnia 22 listopada 2017 r. Zgodnie z art. 161 §2 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych:

§ 1.

Kandydatów na ławników mogą zgłaszać radom gmin prezesi właściwych sądów, stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych, oraz co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru, w terminie do dnia 22 listopada 2017 r.

§ 2.

Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia dołącza się następujące dokumenty:
1. informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby;
2. oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
3. oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona;
4. zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza, o którym mowa w art. 55 ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1793, i 1807), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika;
5. dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.

§ 3.

Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia przez stowarzyszenie, inną organizację społeczną lub zawodową, zarejestrowaną na podstawie przepisów prawa, dołącza się również aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji dotyczące tej organizacji.

§ 4.

Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia przez obywateli dołącza się również listę osób zawierającą imię (imiona), nazwisko, numer ewidencyjny PESEL, miejsce stałego zamieszkania i własnoręczny podpis każdej z pięćdziesięciu osób zgłaszających kandydata.

§ 5.

Dokumenty wymienione w § 2 pkt 1–4 powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż trzydzieści dni przed dniem zgłoszenia, a dokumenty wymienione w § 3 nie wcześniejszą niż trzy miesiące przed dniem zgłoszenia.

§ 6.

Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata na ławnika przez obywateli jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście, o której mowa w § 4.

§ 7.

Koszt opłaty za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego oraz opłaty za badanie lekarskie i za wystawienie zaświadczenia lekarskiego ponosi kandydat na ławnika.

§ 8.

Koszt opłaty za wydanie aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpisu lub zaświadczenia z innego właściwego rejestru lub ewidencji ponosi podmiot, którego dotyczy odpis lub zaświadczenie.”

§ 9.

Rady gmin zasięgają od komendanta wojewódzkiego Policji albo Komendanta Stołecznego Policji informacji o kandydatach na ławników. Informacje o kandydacie na ławnika uzyskuje się i sporządza na zasadach określonych dla informacji o kandydacie do objęcia stanowiska sędziowskiego.

§ 10.

Zgłoszenia kandydatów, które wpłynęły do rady gminy po upływie terminu, o którym mowa w § 1, a także zgłoszenia, które nie spełniają wymagań formalnych, o których mowa w § 2-5, pozostawia się bez dalszego biegu. Przywrócenie terminu do zgłoszenia kandydatów jest niedopuszczalne. Pozostawienie zgłoszenia bez dalszego biegu rada gminy stwierdza w drodze uchwały. 
Kartę zgłoszenia kandydata wraz z załącznikami podmiot zgłaszający kandydata na ławnika lub kandydat, który nie został wybrany na ławnika, odbiera w terminie 60 dni od dnia przeprowadzenia wyborów. W przypadku nieodebrania dokumentów podlegają one zniszczeniu przez komisję powołaną przez radę gminy w terminie 30 dni po upływie terminu odbioru.
Niezbędne formularze można otrzymać w Urzędzie Miasta Gostynina, pok. 212 (I piętro – Biuro Rady Miejskiej) lub pobrać poniżej.
Wnioski są przyjmowane do dnia 22 listopada 2017 r. w Urzędzie Miasta Gostynina, pok. 212 (I piętro – Biuro Rady Miasta).

Dokumenty do pobrania:
Karta zgłoszenia kandydata na ławnika

Lista osób zgłaszających kandydata

Oświadczenie kandydata - postępowanie o przestępstwo

Oświadczenie kandydata - władza rodzicielska

 

 

wstecz

Banery

Stopka

Położenie urzędu

[obiekt mapy] Mapa Miasta Gostynina

Położenie urzędu

[obiekt mapy] Mapa Miasta Gostynina

Urząd Miasta Gostynina
ul. Rynek 26
09-500 Gostynin
tel.: 24 236 07 10
fax.: 24 236 07 12
e-mail: um@gostynin.pl

Szczegółowy kontakt